Tiedote striimauksesta

Piispantarkastuksen yleisessä seurakuntaneuvottelussa ja pappisasessorin loppulausunnossa on nostettu esiin toive Saarijärven seurakunnan jumalanpalvelusten striimauksesta. Aihe on herättänyt runsaasti keskustelua työntekijöiden joukossa. Konkreettisena toimena striimauskysymystä käsitellään kirkkoneuvoston kokouksessa maaliskuussa.

Saarijärven seurakunta on edelläkävijä jumalanpalvelusten radioinnissa. Lähes 20 vuoden ajan Saarijärven kirkon jumalanpalvelukset on lähetetty suorana Järviradion taajuudella sekä nettiradiossa. Kuulijoita yhdellä lähetyksellä on Järviradion tilastotietojen mukaan 1000-2000. Lisäksi seurakunta hyödyntää nettiradion tekniikkaa esimerkiksi iltakirkkojen ja musiikkitilaisuuksien lähettämiseen. Seurakunta satsaa lähetyksiin myös rahallisesti, radiointi maksaa noin 8000 euroa vuodessa.

Radio- ja nettiradiojumalanpalvelukset ovat tavoittaneet seurakuntalaisia hyvin. Koko ajan kehittynyt radiotekniikka ja kirkon äänentoisto ovat parantaneet myös kuuntelukokemusta. Radiolähetys saa äänen suoraan kirkon mikrofonien kautta, jolloin äänimaailma on laadukas.

Facebook-striimaukset ovat tavoittaneet suorina lähetyksinä keskimäärin 20-60 henkeä ja tallenteena niitä on katsottu 300-700 kertaa. Saarijärven kirkosta toteutettuina ne tuovat melko vähän lisäarvoa radiolähetyksen päälle. Myös striimauksissa tulee ajatella koko laajaa seurakuntaa tasapuolisesti – tulisiko lähetykset kohdentaa ensisijaisesti kappeleiden kirkkoihin? Striimaukset tulee silti toteuttaa harkiten ja hallitusti, esimerkiksi suurimpina juhlapyhinä tai erityistilaisuuksissa.

Striimauksen haasteina tällä hetkellä ovat käytössä oleva tekniikka ja julkaisualusta. Facebook-live on helppo toteuttaa pienellä tekijäresurssilla, mutta sen haasteena on mm äänenlaatu ja kuvan staattisuus. Youtubeen liven kuvaaminen puhelimen sovelluksella vaatisi suuremman tilaajakannan seurakunnan Tube-kanavalle. Striimauskaluston olisi hyvä olla kevyttä ja liikuteltavaa monipuolisten lähetysmahdollisuuksien takaamiseksi.

Monipuolisemman ja laadukkaamman striimauksen toteuttamiseen eivät henkilökunnan resurssit riitä. Striimauksien toteuttamisessa laajamittaisemmin avain asemassa ovatkin seurakuntalaiset. Kevään aikana toteutamme uuden vapaaehtoiskyselyn, jossa voi ilmoittaa halukkuutensa striimaustehtäviin. Saarijärven kirkkoon ja Karstulan kirkkoon on tulossa uusi äänentoistolaitteisto ja perusvalmius striimaukseen vuoden 2024 aikana. Vapaaehtoisten seurakuntalaisten voimin ja uutta tekniikkaa hyödyntäen vastaaminen striimaustoiveeseen on mahdollista – harkiten ja suunnitelmallisesti.

Rohkaisemme myös innokkaita sisällöntuottajia tekemään pieniä video-hartauksia julkaistavaksi Saarijärven seurakunnan Youtube-kanavalla. Lyhyet, huolella valmistellut hartaudet ovat myös tervetullut lisä seurakunnan tarjoamaan some-sisältöön.

2024-02-21 14:57:31.0