Syksy ja talvi hautausmailla

Syksystä hautausmailla on tapana järjestää yhteisiä talkoita hautausmaa-alueiden siistimiseksi . Talkoista ilmoitetaan kotisivuilla ja lehtien seurakuntailmoituksissa

Kastelupisteistä katkaistaan vedet siinä vaiheessa kun yöpakkaset alkavat.

Kausityöntekijämme lopettavat työnsä osa syyskuun lopussa ja osa lokakuun puolen välin jälkeen. Tästä johtuen hautakumpujen kukkalaitteet jäävät talveksi kummuille ja poistetaan keväällä kun työntekijät taas aloittavat kautensa toukokuussa. Myös talvikauden hautakummut tasoitetaan vasta kun maa on sulanut keväällä. Muistomerkkejä ei saa asentaa talvikautena.

Hautausmaiden yleisö-wc:t eivät ole auki muuta kuin toimitusten aikaan.

Hautausmaillamme ei ole talvikunnossapitoa muuta kuin pääkäytävillä, laajemmin auraukset suoritetaan Pyhäinpäivän ja Joulun aikaan. Tämä on hyvä huomioida talviaikaan hautausmailla liikkuessa ja varsinkin jos on luminen talvi.

Talviaikaan kynttilän sytyttäminen läheisen haudalle tuo lohtua. Pyhäinpäivä ja joulu ovat varmaan niitä vilkkaimpia aikoja hautausmailla. Toivomme että haudoilta huolehditaan jo palaneet kynttilät pois. Hautausmaillamme on järjestetty jätteiden käsittely niin, että voit erotella metalli, lasi ja kuivajätteen. Led-kynttilät tulee ehdottomasti viedä ongelmajätteisiin eikä hautausmaiden jätepisteisiin.

On hyvä myös pohtia mitä esineitä haudalle tuo. Seurakunta ei vastaa kadonneista esineistä.

Hyvä tietää hautausmailla liikkumisesta ja hautamuistomerkeistä

Kesällä on aikaa kierrellä hautausmailla. Ne tarjoavat mahdollisuuden rauhoittumiseen ja hiljentymiseen muistojen kera. Hautausmaillemme on laadittu ”hautausmaan etiketti” , johon on hyvä tutustua.

Kierrellessä on myös hyvä kiinnittää huomiota muistomerkin kuntoon. Tärkeintä olisi huolehtia kiven turvallisuudesta. Vastuu muistomerkistä on hautaoikeuden haltijalla. Voit suorittaa kiven oikaisun itse tai tilata palvelun. Kiven pesun voit myös tehdä itse tai tilata sen. Lisätietoja saat hautausmaatoimistosta.

Uuden hautamuistomerkin hankinnassa on muistettava selvittää seuraavat asiat:

-muistomerkin koko

-muistomerkin materiaali

-muistomerkin asennusajankohta

Muistomerkin suurin leveys on 1 m/hautapaikka (jalkakivi mukaan lukien) ja maksimi korkeus on 80 cm. Materiaali on oltava puuta, kiveä tai metallia. Kivien asennukset tulee suorittaa sulan maan aikaan (ei ennen kesäkuun alkua). Alueillamme ei sallita reunakiviä joten kiinteitä kukka-aihioita ei saa asentaa.

Kesä on myös istutusten aikaa. Hautausmailla on vesipisteitä ja niiden läheisyydessä haravia ja pieniä kuokkia. Isompia istutustöitä varten kannattaa miettiä tarvitsetko välineitä kotoa mukaan. Arkisin klo 7-15 voit myös kysyä apua hautausmaatyöntekijöiltämme. Huolehdithan että istutukset ovat omalla hauta-alueellasi eivätkä ne myöhemminkään leviä. Istutusten korkeus ei saisi ylittää muistomerkin korkeutta ja ne tulisi sijoittaa mahdollisimman lähelle muistomerkkiä. Haudanhoidosta voi tehdä myös sopimuksen seurakunnan kanssa.

Uurna-alueiden muistomerkit. Kannonkosken, Karstulan, Kivijärven ja Kolkanlahden hautausmaalla on uurnien muistolehdot, joissa on yhteismuistomerkit. Näille alueille ei voi tehdä omia istutuksia eikä tuoda kynttilälyhtyjä. Seurakunnalla on oikeus poistaa ne. Myöskään muita irrallisia esineitä ei tulisi sijoittaa näille alueille.

Hautaamiseen liittyviä asioita

Haudan kaivamisen ja peittämisen suorittaa aina seurakunta, kun on kysymyksessä arkkuhautaus. Uurnahautauksessa hauta on mahdollista peittää itse.

Arkun/uurnan laskun jälkeen haudalle laitetaan hautakate jonka päälle kukkalaitteet lasketaan.

Ensimmäisenä arkipäivänä hauta peitetään seurakunnan toimesta ja kukat asetetaan kummulle. Ne ovat haudalla kesäaikaan noin 2 viikkoa. Voit käydä poistamassa kortit ja nauhat tässä vaiheessa. Tämän jälkeen seurakunnan työntekijät siivoavat kukat pois ja haudan pinta tasoitetaan ja nurmetetaan. Talviaikaan (lokakuu-huhtikuu) kukkalaitteet jäävät haudalle ja ne poistetaan toukokuun alussa.