Vaihtoehdot arkkuhautaukselle

Arkkuhautauksen sijaan on mahdollista valita uurnahautaus tai tuhkan sirottelu. Saarijärven seurakunnalla on kaksi uurnahautausmaata, Kannonkosken ja Kolkanlahden hautausmailla. Ainut sirottelualue sijaitsee Kolkanlahden hautausmaalla.

Uurnahautaus:

Uurna voidaan haudata sukuhautaan tai uuteen arkkuhautaan kaikilla seurakunnan hautausmailla. Yhteen arkkuhautasijaan voidaan haudata kahdeksan uurnaa. Uurna voidaan haudata myös uurnahautausmaalle.

Saarijärven seurakunnalla on kaksi uurnahautausmaata:

Kannonkosken uurnahautausmaa

Uurnan hautauksen suorittaa seurakunnan valitsema urakoitsija. Vainajille ei pystytetä erillisiä muistomerkkejä eikä alueelle istuteta kasveja. Omaiset voivat halutessaan hankkia yhteismuistomerkkiin kiinnitettävän messinkilaatan, joka on kooltaan 80 x 140 mm. Kukat ja kynttilät voi halutessaan tuoda yhteismuistomerkin juurelle. Kannonkosken hautausmaalla on muistelukivi sankarihauta-alueen päässä.

Kolkanlahden uurnahautausmaa

Uurnan hautauksen suorittaa seurakunnan valitsema urakoitsija. Vainajille ei pystytetä erillisiä muistomerkkejä eikä alueelle istuteta kasveja. Omaiset voivat halutessaan ostaa yhteismuistomerkkiin kiinnitettävän laatan. Seurakunta hankkii teräslaatat ja kiinnittää ne, omaiset huolehtivat kaiverruksista. Laatat ovat kooltaan 50 x 100 mm. Kukat ja kynttilät voi halutessaan tuoda yhteismuistomerkin juurelle.

Tuhkien sirottelu:

Vainajan tuhkien sirottelu on mahdollista Kolkanlahden hautausmaan sirottelualueelle. Vainajan tuhkan sirottelun toteuttavat vainajan omaiset suntion ohjauksessa. Vainajille ei pystytetä muistomerkkejä. Alue säilytetään mahdollisimman luonnonmukaisena mäntyvaltaisena metsikkönä. Omaiset voivat halutessaan ostaa yhteismuistomerkkiin kiinnitettävän laatan. Seurakunta hankkii teräslaatat ja kiinnittää ne, omaiset huolehtivat kaiverruksista.

Lisätietoa uurnahautausmaista ja sirottelualueesta:

Kolkanlahden hautausmaa

Kannonkosken hautausmaa