Hautajaisten jälkeen

Tuhkauurnan luovutus

Mikäli ennen siunaustilaisuutta on sovittu vainajan tuhkauksesta, vainaja kuljetetaan siunaamisen jälkeen krematorioon tuhkaamista varten. Uurna tulee sijoittaa pysyvään leposijaansa vuoden sisällä vainajan kuolemasta. Noudettaessa uurnaa krematoriolle on ilmoitettava sijoituspaikka.

Haudan muistomerkki

Haudan peittämisen jälkeen haudalla pystytetään valkoinen puuristi, jossa on vainajan nimi jos haudalla ei ole aikaisempaa muistomerkkiä. Pysyvän muistomerkin hankkimisella ei ole kiirettä. Se suositellaan pystytettäväksi noin vuoden kuluttua hautaamisesta. Hautamuistomerkin hankintaan saa ohjeita seurakunnan hautausmaatoimistosta.

Haudan hoito ja hautausmaalla käyminen

Hautauksen yhteydessä lasketut kukkalaitteet ovat hautakummulla hautauksen jälkeen noin kaksi viikkoa, talvella kevääseen saakka, jonka jälkeen hautausmaan henkilökunta poistaa ne.

Jatkossa seurakunta huolehtii nurmipintaisten hautojen nurmen leikkuusta. Omaisten vastaavat kukitushoidosta. Omaiset voivat hoitaa kukituksen itse tai tehdä haudanhoitosopimuksen seurakunnan kanssa. Lisätietoja sopimusvaihtoehdoista antaa seurakunnan hautausmaatoimisto. Omaisten tulisi välttää sellaista esineiden tuomista haudalle, jotka voivat haitata haudan hoitamista tai jotka ovat tarkoitusperiltään ei-kristillisiä.

Yleisöllä on vapaa pääsy hautausmaalle touko-elokuussa klo 7-22, muulloin valoisana aikana. Juhla-aikoina hautausmaa on avoinna läpi vuorokauden. Lemmikkieläinten tuominen hautausmaalle on kielletty.