Karstulan kirkko

Talvinen maisema. Vaaleankeltainen puukirkko, jossa pyöreä kupoli

Tapulilahdentie 2, 43500 Karstula

0405401228 Suntio Tuula Leppänen

Kirkko on avoinna jumalanpalveluksen jälkeen tutustumista varten.
Kesäaikaan kirkko toimii tiekirkkona.
Muina aikoina kirkkovierailuista voi sopia suntion kanssa.

Karstulan kirkko kutsuu jumalanpalvelukseen kolme kertaa kuukaudessa

Kirkossa on noin 1000 istumapaikkaa.

Jumalanpalvelukset ovat vuorovuosina klo 10 tai klo 14. Vuoden 2022 loppuun asti jumalanpalvelukset ovat klo 10 ja vuoden 2023 alusta klo 14.

Tervetuloa kirkkoon koko perheen voimin! Sieltä löydät myös pienen leikkinurkkauksen lapsille!

Karstulan kirkko on puurakenteinen keskeiskirkko. Hirrestä rakennettu kirkko koostuu kuutiomaisesta keskitilasta, johon liittyy joka sivulla eteishuonemaiset ristivarret. Kirkon keskellä on nelikulmainen, ikkunallinen kupoli. Kirkko edustaa tyyliltään myöhäisempireä. Kirkko valmistui vuonna 1853, ja sen rakensi Jaakko Heikinpoika Kuorikoski arkkitehti A. F. Granstedtin laatimien piirustusten pohjalta.

Kirkon vieressä oleva kellotapuli vuodelta 1815 on Simon Juvelinin rakentama. Nykyiseen asuunsa se on korjattu vuonna 1861 Lauri Heikki Kuorikosken johdolla. Ulkomaalaus tehtiin vuonna 2003. Kellotapulin kirkonkellot ovat vuosilta 1812 ja 1818.

Kirkkoa kunnostettiin vuonna 1904 arkkitehti Josef Stenbäckin tekemien piirustusten mukaan ja 1950-luvulla arkkitehti Kauno S. Kallion johtamana. Kirkko saneerattiin vuonna 2003 jolloin sinne hankittiin myös Allenin urkutehtaan digitaaliset urut.

Kirkon alttaritaulu on Pekka Halosen maalaama Kristus puhuu kansalle Genesaretin järvellä. Kirkossa on myös Urho Lehtisen maalauksia. Kirkon pääeteisessä on vanhasta kirkosta peräisin oleva Hyvä Paimen -puuveistos sekä perinnettä noudattaen seurakunnan diakoniatyölle rahaa keräävä vaivaisukko-puuveistos.

Kirkon pihalla on vuonna 1975 pystytetty nykyisen kirkon paikalla sijainneen Karstulan ensimmäisen kirkon muistokivi. Kirkon sankarihautausmaan muistomerkki on paljastettu 11.8.1957 ja se on kuvanveistäjä Matti Aaltosen teos.

Tiedustelut ja varaukset:

0401534736 Seurakuntatoimisto, ma-ti, to klo 9-12.

Sydäniskuri Sydäniskuri
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Leikkinurkkaus Leikkinurkkaus