Hautausmaan etiketti

Olet lämpimästi tervetullut Saarijärven seurakunnan hautausmaille. Hautausmaa viestittää rauhaa, hiljaisuutta ja arvokkuutta.

Hautausmaat ovat kesällä kauneimmillaan ja juhlapyhin kynttilöiden valaistessa. Hautausmailla voit hiljentyä, rauhoittua ja muistella pois kutsuttuja rakkaita ja ystäviä. Rakkaiden läheisyyttä eletään ja koetaan uudelleen hautausmaalla – rauhan lehdossa. Hautausmaat kertovat myös paikkakunnan historiasta ja ovat muistoja täynnä.

Hautausmaan rauhaa ja viihtyvyyttä voimme vaalia ottamalla huomioon seuraavia tärkeitä asioita:

Hautausmaalle on vapaa pääsy toukokuun alusta elokuun loppuun klo 7.00 – 21.00. Muina vuoden aikoina hautausmaalla liikutaan valoisan aikana. Erityisinä juhla-aikoina, kuten pyhäinpäivänä ja jouluna hautausmaa on avoinna hiljentymiseen ja vierailuun läpi vuorokauden.

Jätetään autot ja moottoriajoneuvot hautausmaan ulkopuolelle ja niille varatuille paikoitusalueille. Autoa käytetään hautausmaalla vain välttämättömään huoltotoimintaan. Henkilökunnalle on omat paikoitusalueensa.  Samoin invalideille ja vaikeasti liikkuville on varattuja paikoituksia invaliditunnuksin.

Liikkuessasi pyörällä pysäköi tai taluta sitä.

Lemmikkieläimiä ei tuoda hautausmaalle. Niille on hautausmaata sopivampia ulkoiluttamispaikkoja. Koirat saattavat myös stressaantua hautausmaan hajuista.

Tuo lapsia hautausmaille ja kerro heille hautausmaan merkityksestä. Hautakivet ovat kallistuessaan turvallisuusriski, kuten myös vasta kaivetutu haudat, joten valvo lasten liikkumista.

Hautaa voi hoitaa itse tai sopia hoidosta seurakunnan kanssa. Huolehtikaa omien muistomerkkienne turvallisuudesta oikaisuttamalla vinot kivet.

Pidetään hautausmaa siistinä ja puhtaana. Viedään jätteet jäteastioihin ja lajitellaan ne.

Hiljaisuuden ja rauhan lehtona hautausmaalla voimme kuunnella lintujen, luonnon ja ympäristön ääniä. Alkoholijuomat ja vapaa-ajan musiikki eivät kuulu hautausmaalle.

Vaalitaan hautoja, hautausmaan istutuksia ja nurmikoita niin, etteivät ne vahingoitu.

Hautausmaan hiljaisuuden, arvokkuuden ja järjestyksen vaalimiseksi henkilökunta antaa tarvittaessa ohjeita ja neuvoa.

Maisema, jossa männyt kohoavat taivasta vasten