Merkkihaitari ja sen täyttäminen

Merkkihaitarin avulla suoritat noin puolet rippikoulun oppimäärästä. Merkkihaitari on matkaoppaasi, joka vie sinut kotiseurakuntasi toimintaan.

Mikä on merkkihaitari?

Merkkihaitari on suunniteltu niin että saisit mahdollisimman laajan kuvan kotiseurakuntasi toiminnasta. Saarijärven seurakunta on mukana ihmisten elämässä niin juhlassa kuin arjessakin. Keskeistä on kuitenkin huomata se, että seurakunnantyöntekijät eivät ole keskiössä, vaan tärkein henkilö paikan päällä olet sinä! Kaikki toimintamme on myös tarkoitettu palvelemaan Jumalaa ja hänen ilosanomansa levittämistä.

Merkkihaitarit ovat kaikille rippikoululaisillemme samanlaiset alueesta tai leiriryhmästä riippumatta.

Miten saan merkinnän merkkihaitariini?

Merkkihaitariisi saat merkinnän, jos olet evankelis-luterilaisen kirkon järjestämässä tilaisuudessa. Eli voit käydä jumalanpalveluksissa, kirkollisissa toimituksissa kuten häät, kaste ja hautajaiset tai musiikkitilaisuuksissa ympäri Suomen!

Merkinnän saat, kun olet osallistunut koko tilaisuuden ajan etkä ole omalla käytökselläsi häirinnyt tilaisuutta. Jos paikalla olevat aikuiset joutuvat huomauttamaan käytöksestäsi toistuvasti tai aiheutat siellä häiriötä, et saa merkintää. Merkinnän voit hakea paikalla olevalta seurakunnan työntekijältä, joka on ollut tilaisuudessa töissä (kirkossa yleensä pappi tai suntio, nuorten tilaisuuksissa nuorisotyönohjaajat).

Vinkkejä joulun tilaisuuksiin löydät joulusivuiltamme.

Mitä teen jos merkkihaitari on unohtunut?

Tämä voi olla hankala tilanne! Yleisin ratkaisu on se, että työntekijä kirjoittaa sinulle pienen liitetiedoston merkkihaitariisi. Nuorisotyönohjaajat ovat keskiviikkoisin Saarijärvn Yhtenäiskoululla koulukahvilassa, se on hyvä paikka käydä kysymässä puuttuvia merkintöjä.

Mitä jos merkkihaitarini häviää tai tuhoutuu?

On fiksua pitää huolta merkkihaitarista, ettei se joudu hukkaan tai ajaudu vaikkapa pesukoneeseen housujen taskussa. Jos kuitenkin käy niin että haitarille tapahtuu jotain peruuttamatonta, ota yhteys heti oman ryhmäsi nuorisotyönohjaajaan. Pro tip: merkkihaitarista kannattaa ottaa välillä kuvia varmuuskopioksi. Jos haitarille tapahtuukin jotain, pystyt näyttämään missä tilaisuuksissa olet käynyt.

Milloin merkkihaitarin voi palauttaa?

Merkkihaitarit kerätään toukokuussa nuorten messun päätteeksi. Jos et pääse tuohon messuun, käy korvaava messu ja palauta haitari suoraan nuorisotyönohjaajallesi.

Jos käyt leirisi jossain muualla kuin Saarijärven seurakunnassa, selvitä tarvitsetko todistuksen suoritetusta ennakkojaksosta rippikouluusi. Jos tarvitset todistuksen, ilmoita siitä ajoissa nuorisotyönohjaajalle.