Hautausmaat

Saarijärven seurakunnalla on yhdeksän hautausmaata.

Saarijärven alueella hautausmaita on kolme. Kirkon välittömässä läheisyydessä oleva vanha kirkkohautausmaa, jonka yhteydessä on sankarihautausmaa, keskustassa sijaitseva Läntinen hautausmaa sekä noin 8 kilometrin päässä keskustasta sijaitseva Kolkanlahden hautausmaa. Keskustan vanhoilla hautausmailla hautauksia suoritetaan vain sukuhauta-alueille. Uudet hautapaikat Saarijärven aluelle myydään vain Kolkanlahden alueelle. Kolkanlahdessa on siunauskappeli ja vuonna 2017 Kolkanlahteen avattin uurnahautausmaa ja sirottelualue.

Kannonkosken hautausmaa sijaitsee Kannonkosken kirkon vieressä. Myös Kannonkosken hautausmaalla on uurnahautausmaa. Hautausmaalla on muistelukivi sankarihauta-alueen päässä.

Karstulan hautausmaa eli Päällimen hautausmaa sijaitsee pienen matkan päässä Karstulan kirkosta. Hautausmaalla on toteutettu paljon uudistustöitä, kuten huonokuntoisten puiden poistoa ja uusia istutuksia. Päällimen hautausmaalle myydään uusia hautapaikkoja ja haudataan sukuhautoihin. Alueella on myös muistolehto ja uurnahauta-alue.

Kivijärvellä kirkon ympärillä sijaitsee Kirkkohautausmaa, jonka yhteydessä ovat myös sankarihaudat. Noin 700 metrin päässä kirkosta on Juurikkaharjun hautausmaa. Kivijärven seurakuntatalon alakertaan valmistui kesällä 2021 pieni siunauskappeli.

Kyyjärven hautausmaa on pienen matkan päässä Kyyjärven kirkosta Vaasantien varressa. Hautausmaalla on pieni siunauskappeli, jossa siunausten lisäksi järjestetään hartaushetkiä etenkin jouluaattona.

Pylkönmäen hautausmaa sijaitsee noin kahden kilometrin päässä Pylkönmäen kirkosta, Kuoppalantien varrella. Pylkönmäen sankarihautausmaa on kirkon pihapiirissä.

Lisätietoja kustakin hautausmaasta löydät vasemmasta sivupalkista tai klikkaamalla hautausmaan nimeä tekstissä.