Rohkeasti! – Piispanvaali 2021

Lapuan hiippakunnassa toimitetaan piispanvaali tiistaina 2. marraskuuta 2021. Mikäli kukaan ehdokkaista ei saa yli puolta annetuista äänistä, järjestetään toinen vaalikierros kahden eniten ääniä saaneen ehdokkaan kesken. Toisen kierroksen vaalipäivä on tiistai 23. marraskuuta 2021.

Uuden piispan on määrä aloittaa virassaan 1. helmikuuta 2022. Arkkipiispa Tapio Luoma vihkii hänet piispan virkaan Lapuan tuomiokirkossa sunnuntaina 6. helmikuuta.

Nyt on aika katsoa rohkeasti kirkon ja Lapuan hiippakunnan tulevaisuuteen ja keskustella tärkeistä asioista. Tälle sivulle on koottu perustietoa piispanvaalista Rohkeasti! – Piispanvaali 2021 | Lapuan hiippakuntap. Piispanvaalia voi seurata sosiaalisessa mediassa tunnuksilla #Rohkeasti2021#Piispanvaali2021 ja #LapuanHiippakunta.

Vaalin aikataulu, ehdokkaiden esittäytyminen ja tuomiokapitulin järjestämät keskustelutilaisuudet

23.11. Mahdollinen toisen kierroksen vaalipäivä: vaalikokoukset rovastikunnittain klo 13.

16.11. klo 18 Mahdollinen toisen kierroksen vaalikeskustelu Lapualla, juontaja viestintäjohtaja Eeva-Kaisa Heikura, Kirkon viestintä. Keskustelu välitetään suoratoistona hiippakunnan sosiaalisessa mediassa.

2.11. Vaalipäivä: vaalikokoukset rovastikunnittain klo 13.

18.10. Ehdokkaiden videot, joilla he vastaavat kirkkokansan kysymyksiin, julkaistaan hiippakunnan YouTube-kanavalla.

12.10. klo 18 Vaalikeskustelu Mustasaaren kirkossa, juontaja viestintäjohtaja Eeva-Kaisa Heikura, Kirkon viestintä. Keskustelu välitetään suoratoistona hiippakunnan sosiaalisessa mediassa.

4.10. Ehdokkaiden hartausvideot julkaistaan hiippakunnan YouTube-kanavalla.

28.9. klo 18 Vaalikeskustelu Jyväskylässä Kuokkalan kirkossa, juontaja viestintäjohtaja Eeva-Kaisa Heikura, Kirkon viestintä. Keskustelu välitetään suoratoistona hiippakunnan sosiaalisessa mediassa.

22.9. Piispanvaali-Lehtinen julkaistaan.

6.9. Ehdokkaiden esittelyvideot julkaistaan hiippakunnan YouTube-kanavalla.

17.8. Ehdokasasettelu päättyy.

Ehdokkaat

Tähän mennessä ehdolle on asetettu seuraavat papit (aakkosjärjestyksessä):

Jouko Ala-Prinkkilä, kirkkoherra, Kauhajoen seurakunta
Tiedote: Lääninrovasti Jouko Ala-Prinkkilä ehdolle Lapuan hiippakunnan piispaksi (12.8.)

Jukka Jämsén, lähetys- ja kansainvälisen työn asiantuntija, Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli
Tiedote: Lähetys- ja kansainvälisen työn asiantuntija Jukka Jämsén ehdolle Lapuan hiippakunnan piispaksi (19.7.)

Terhi Kaira, hiippakuntadekaani, Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli
Tiedote: Hiippakuntadekaani Terhi Kaira ehdolle Lapuan hiippakunnan piispaksi (2.8.)

Matti Salomäki, tuomiorovasti, Lapuan tuomiokirkkoseurakunta
Tiedote: Tuomiorovasti Matti Salomäki ehdolle Lapuan hiippakunnan piispaksi (19.7.)

Thu Aug 12 17:55:53 EEST 2021