Saarijärven seurakunnan toiminta koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusoloissa

Yleisen terveystilanteen vuoksi Saarijärven seurakunnassa on otettu käyttöön seuraavat rajoitteet ja käytänteet. Näiden linjausten tarkoituksena on suojata ikäihmisiä sekä kaikkia riskiryhmiin kuuluvia sairastumiselta, sekä hidastaa epidemian leviämistä.

1. Saarijärven seurakunnan pääkirkossa, Saarijärven kirkossa, toimitetaan sanajumalanpalvelus sunnuntaisin klo 10 vain työntekijävoimin ilman läsnäolevaa seurakuntaa. Kappeleiden kirkoissa ei ole jumalanpalvelusta poikkeustilan voimassaoloaikana eli 13.5. saakka. Jumalanpalvelus radioidaan tuttuun tapaan Järviradion taajuudelle 90.5, kotisivujemme nettiradioon ja Facebookiin.
Saarijärven kirkko on auki jumalanpalveluksen jälkeen yksityistä rukousta ja hiljentymistä varten 2 tuntia. Paikalla on jumalanpalveluksen toimittanut pappi, jonka kanssa voi keskustella. Kirkossa ei myöskään näissä hetkissä saa olla yli 10 ihmistä koolla yhtä aikaa.

2. Kirkolliset toimitukset toimitetaan poikkeavin menettelyin. Kirkollisissa toimituksissa saa olla läsnä 10 henkilöä. Hautajaisissa tämä tarkoittaa työntekijöiden lisäksi 7 saattojoukkoon kuuluvaa. Siunaukset suositellaan toimitettavaksi haudalla. Omaiset voivat itse harkita, haluavatko he pitää myöhemmin, terveystilanteen niin salliessa, muistoseurat tai muistojuhlan isommalle joukolle, kun siunaukseen voivat osallistua vain harvat. Henkilömäärärajoitus koskee myös kasteita ja vihkimisiä sekä kirkon tiloissa että muualla.

3. Seurakunnan toimistoissa, kuten seurakuntatoimisto, hautausmaatoimisto, taloustoimisto ja diakoniatoimisto voi toistaiseksi asioida puhelimitse sekä sähköpostilla. Jos tapaaminen on oman asian hoitamisen kannalta välttämätöntä, on tapaamisesta sovittava ennakkoon toimiston henkilöstön kanssa.

4. Kaikki kokoava ryhmätoiminta (kerhot, piirit, nuorten illat, kuorot) on peruttu toukokuun loppuun asti.

5. Seurakunnan tiloissa olevat liikuntaryhmät ja muut ryhmäkokoontumiset on peruttu toukokuun loppuun asti.

6. Korvaavaa lähetystä seurakunnan Facebook ja Youtube kanavilla sekä nettiradiossa.

6. Seurakunnan työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimen ja sähköpostin välityksellä keskustelua varten. Ota rohkeasti yhteyttä!

Lisätietoja kirkkoherra Jarmo Autonen p.040 594 9766 tai  jarmo.autonen@evl.fi

2020-03-18 19:04:00.0