Luottamushenkilöt - seurakunnan päättäjät

Luottamushenkilöt käyttävät seurakunnissa ylintä valtaa. Seurakuntavaaleilla valitut luottamushenkilöt ovat seurakuntalaisten edustajia ja seurakunnan työntekijöiden kumppaneita.

He ovat mukana päättämässä, vaikuttamassa, ideoimassa ja kehittämässä seurakunnan toimintaa kirkkovaltuustossa, kirkkoneuvostossa ja kappelineuvostoissa.

Parhaimmillaan seurakunnan luottamushenkilöissä on monenikäisiä ja eri elämänalueilla vaikuttavia henkilöitä, jotka tuovat oman persoonallisen panoksensa ja näkemyksensä seurakunnan toimintaan. Jos sinulla on jokin kehitysidea tai ajatus, voit kertoa siitä esimerkiksi kirkkovaltuuston jäsenelle.

Luottamushenkilöt valitaan vaaleissa aina neljä vuotta kestävälle kaudelle. Ehdolle seurakuntavaaleissa voi asettua 18-vuotta täyttänyt konfirmoitu seurakunnan jäsen. Äänestää seurakuntavaaleissa saa jo 16-vuotiaana.

Tule mukaan vapaaehtoistoimintaan!

Vastuu seurakunnan elämästä ja toiminnasta on työntekijöiden lisäksi myös seurakuntalaisilla. Seurakunnassa on tarjolla monenlaisia tehtäviä, joihin tarvitaan vapaaehtoisia vastuunkantajia.

Tässä muutamia esimerkkejä tehtävistä, joissa seurakuntalainen voi toimia.

Jumalanpalvelus

(kirkkoherra Jarmo Autonen, puh. 040-5949 766)

• Kolehdin kantaminen
  • Tekstien lukeminen
  • Esirukouksen laatiminen ja rukoileminen
  • Jumalanpalveluksen elävöittäminen esimerkiksi draaman keinoin

Musiikki

(Kanttori Hanna Rahkonen puh. 040-7261345)

• Kirkkokuoroissa ja Hopeavuosien laulajissa laulaminen
  • Musiikkiavustaminen jumalanpalveluksissa (instrumentti, soololaulu)
  • Musiikkiavustaminen hartauksissa ja laitosvierailuilla

Diakoniatyö

(Diakoni Tarja Salminen, puh. 040 5377 182)

• Lähimmäistoiminta: kotikäyntityö ja  laitosvierailut
  • Lahjoitusruoka jakelu vapaaehtoisvoimin sekä diakoniatoimistosta
  • Yhteisvastuukeräyksen kerääjänä toimiminen
  • diakoniatyön ryhmien vetäjänä toimiminen
  • Diakoniatyön erityisprojektit
  • Sampo-lehden luku näkövammaisille

Nuorisotyö

(Nuorisotyönohjaajat  Taija Heinänen puh. 040 8483 174 ja Veeti Rahkonen puh. 040 8410 213)

Nuorisotyön vastuuryhmä on joukko nuorista ja nuorten toiminnasta kiinnostuneita ihmisiä, jotka ideoivat ja toteuttavat seurakunnan nuorten toimintaa yhdessä työntekijöiden kanssa. Nuorisotyön vastuuryhmä pitää sisällään myös nuorten vaikuttajaryhmän. Jos olet kiinnostunut vastuuryhmässä toimimisesta, ota yhteyttä nuoristotyönohjaajiin!

Lapsityö

Lapsityön vastuuryhmä toimii lastenohjaajien tukena ja apuna niin ideoinnissa kuin lapsityön tapahtumissa. Mikäli olet kiinnostunut lapsityön vastuuryhmässä toimimisesta, ota yhteyttä kasvatuksen pappiin, Heidiin.

Lähetystyö

(Lähetyssihteeri Minna Autonen, puh. 040 7784 701)

• Tapulikahvio, kirkkokahvit, lähetyslounaat
  • Missiopaja, käsityöt lähetystyön hyväksi

Käsityöt

Voit tehdä käsitöitä diakoniatyön ja lähetystyön hyväksi sekä seurakunnan lahjoiksi. Toivomme isokokoisia (miesten) villasukkia lahjasukiksi syntymäpäiväsankareille. Karstulan alueella lahjoitamme sureville omaisille lohtuhuiveja. Lahjoituskäsityöt voi tuoda seurakuntatoimistoon sen aukioloaikoina.

Kastelahja

Seurakunnassa kastettaville lapsille annetaan kastelahja, joka sisältää junasukat tai vauvamyssyn, iltarukouspussukan ja esitteen seurakunnan toiminnasta. Tällä hetkellä junasukkia on runsaasti, mutta myssyntekijöitä kaivataan! Ohessa ohjeet kahteen erilaiseen myssyyn. Valmiit lahjat voi toimittaa seurakuntatoimistoon sen aukioloaikoina.

Norjalainen vauvanmyssy

Vauvan kypärämyssy

Keittiö

(Emäntä Eija Kujanpää, puh. 040 8612 711)

• Tarjoilussa avustaminen seurakunnan tilaisuuksissa

Arkun kantaminen

Kun vainajalla ei ole omaisia tai saattoväki on pieni, tarvitaan vainajan hautaan saatossa apua. Vainajan kantaminen hautaan on arvokas ja kunnioitettava palvelutehtävä. Lisätietoja: Sari Tarvainen 040 1534794 tai kirkkoherra Jarmo Autonen 040 5949766.