Saarijärven seurakunta

Saarijärven seurakunta on noin 13 000 jäsenen yhteisö Pohjoisessa Keski-Suomessa ja kuuluu Lapuan hiippakuntaan. Saarijärven kaupungin lisäksi toimimme kappeliseurakuntina Kannonkoskella, Kivijärvellä, Karstulassa, Kyyjärvellä ja Pylkönmäellä. Seurakunta onkin maantieteellisesti hyvin laaja. Vakituisia työntekijöitä seurakunnassamme on yhteensä nelisenkymmentä ja lisäksi kausityöntekijöitä. Osa töistä tehdään ostopalveluna. Seurakuntalaiset osallistuvat erilaisiin palvelutehtäviin ja vastuunkantoon. Jokaisen seurakuntalaisen tekemä työ on arvokasta ja merkittävää.

Seurakunta olemme me kaikki yhdessä ja Kristus kanssamme.

Haluamme kulkea ihmisten rinnalla elämän eri vaiheissa. Toiminnassamme onkin mukana kaikenikäisiä seurakuntalaisia. Vastuuta seurakunnallisesta työstä ovat historiamme aikana kantaneet paitsi työntekijät ja luottamushenkilöt, myös lukuisat vapaaehtoiset.

Perustehtävämme on lähetyskäskyn toteuttaminen niin, että seurakuntalaisissa syntyy ja vahvistuu usko kolmiyhteiseen Jumalaan, rakkaus lähimmäiseen sekä vastuullinen elämäntapa.

Historiaa

Saarijärven seurakunta perustettiin vuonna 1628, kun se Palavasalmi-nimisenä kappeliseurakuntana erotettiin Rautalammin emäseurakunnasta. Seurakunta itsenäistyi vuonna 1639 ja sai myöhemmin nimen Saarijärvi.

Saarijärvestä ovat myöhemmin eronneet Karstulan ja Pylkönmäen seurakunnat. Myös osia Äänekosken, Konginkankaan ja Uuraisten seurakunnista kuului Saarijärveen.

Vuonna 2007 Saarijärveen liitettiin vapaaehtoisella seurakuntaliitoksella Kannonkosken, Kivijärven ja Pylkönmäen seurakunnat. Samoin Karstula ja Kyyjärvi liittyivät Saarijärveen vuonna 2022 vapaaehtoisella liitoksella. Liittyneistä seurakunnista muodostettiin Saarijärven seurakuntaan kuuluvia kappeliseurakuntia.

Saarijärven seurakunnan strategia 2030

Strategia 2030