Rippikoulu

Tervetuloa elämäsi seikkailuun!

Rippikoulu on evankelis-luterilaisen kirkon kasteopetusta. Riparilla voit pohtia yhdessä muiden kanssa elämään, ihmisyyteen ja uskoon liittyviä asioita. Samalla tutustut sen kirkon uskoon, johon sinut kasteessa liitettiin.

Yleensä rippikoulu käydään sinä vuonna, kun täytetään 15 vuotta. Suomalaisista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun käy vuosittain suurin osa. Rippikoulun voi käydä myös vanhempana esimerkiksi luokkakavereiden kanssa samana vuonna.

Rippikoulun kesto on noin puoli vuotta ja se koostuu oman seurakunnan toimintaan osallistumisesta (tutustumis- tai ennakkojakso) sekä leiri- tai päiväkoulujaksosta (intensiivijakso). Rippikoulu on mahdollista suorittaa myös yksityisesti. Rippikouluun ovat tervetulleita myös kirkkoon kuulumattomat. Riparin käyminen ei velvoita liittymään kirkkoon tai käymään kasteella. Kaste ja kirkkoon liittyminen ovat kuitenkin konfirmaation edellytys.

Vinkkejä rippijuhlien järjestämiseen ja lisätietoja konfirmaatiosta löydät osiosta perhejuhlat - rippijuhlat eli täältä!

Nuorten tapahtumien ajankohdat ja muuta tietoa nuorten toiminnasta löydät "Nuorille"-välilehden tapahtumakalenterista eli täältä.

Vuoden 2024 rippikoulut

Tulevana vuonna rippikouluun kutsutaan vuonna 2009 syntyneitä nuoria.

Olemme lähettäneet kaikille tiedossamme oleville vuonna 2009 syntyneille seurakuntamme jäsenille Tervetuloa rippikouluun 2024-vihkon. Mikäli et ole saanut vihkoa jostain syystä, voit pyytää nuorisotyönohjaajaa (Veeti Rahkonen / Taija Heinänen / Roosa Vainikainen) lähettämään sen sinulle.

Mikäli sait kutsun, mutta rippikoulu ei ole sinulle vielä tänä vuonna ajankohtainen, siitä ei tarvitse ilmoittaa meille. Lähetämme kutsut syntymävuoden mukaan seurakunnan jäsenille. Rippikouluun voit tulla myös luokkakavereiden mukana, jos olet esimerkiksi tuplannut luokkia tai aloittanut koulun myöhemmin. Ole tarkkana, milloin luokallasi pidetään ripari-info (syyskuun alkupuolella), niin saat kaikki tarvittavat ohjeet ilmoittautumiseen.

Ilmoittaudu rippikouluun tästä!

Tässä ohjeet ilmoittautumiseen

Nuoren ja huoltajan on täytettävä ilmoittautumislomake yhdessä. Huomatkaa, että lomake vaatii merkitsemään neljä ripariryhmää siinä järjestyksessä, mikä sopii teille parhaiten. Erityisperusteluissa voitte avata tarkemmin, mikäli jotkin ryhmät eivät käy tai käyvät. Näin ehkäistään ilmoittautumisten kasaantuminen vain muutamalle leirille. Mikäli lomakkeen kanssa on ongelmia, ottakaa yhteyttä nuorisotyönohjaaja Veetiin (p.040 841 0213 / veeti.rahkonen@evl.fi)

Mikäli riparista jokin herättää kysymyksiä, meidät työntekijät saat kiinni sähköpostilla, whatsapilla, tekstarilla ja ihan perinteisesti soittamalla :) Mikäli kysymyksesi koskee kastetta tai kirkon jäsenyyttä, suosittelemme kääntymään Heidi-papin puoleen (040 760 3480).

Saarijärven seurakunnan paikallinen rippikoulusuunnitelma 2023-2025

Ryhmähalaus leirikeskuksen aulassa.
Pallopeli leirikeskuksen pihassa. Kuvassa nuoria ja nuorisotyönohjaaja Marko.

Seurakuntamme rippikoulut 2024

Hiihtolomaripari: 25.2.-2.3 Mellikassa

Konfirmaatio 26.5 Saarijärven kirkossa.

Päivärippikoulu: 15.-19.7 Saarijärven seurakuntatalolla,

Konfirmaatio 21.7. Saarijärven kirkossa.

Mellikka 1: 10.-16.6.

Konfirmaatio 23.6. Saarijärven kirkossa

Mellikka 2: 24.-30.6.

Konfirmaatio 7.7. Karstulan kirkossa.

Mellikka 3: 4.-10.7.

Konfirmaatio 14.7. Saarijärven kirkossa.

Mellikka 4: 11.-17.7.

Konfirmaatio 21.7. Karstulan kirkossa.

Mellikka on Saarijärven seurakunnan leirikeskus, osoite on Muittarintie 1108a, 43250 Kolkanlahti

Rippipappi Heidi tässä, hei!

Me kirkossa rakastamme vertauskuvia. Erityisesti pidämme matkasta. Elämä on matka, me teemme matkaa taivaan kotiin - ja niin edelleen.

Myös rippikoulu on matka. Eikä mikä tahansa pikkureissu, vaan varsinainen reppureissaamisen seikkaluretki. Se ei ole vain yksi yhdensuuntainen matka, vaan oikeastaan se on matka kolmeen suuntaan. (Me kirkossa pidämme myös luvusta kolme, koska Isä ja Poika ja Pyhä Henki.)

1. Rippikoulu on matka oman itsen tuntemiseen. Sinulla on hieno tilaisuus pohtia omia ajatuksiasi, omaa asennettasi uskoon, itseesi ja elämään. Millaisia unelmia sinulla on? Millainen ihminen sinä olet? Mitä tarkoittaa, että Sinä olet ihme?

2. Rippikoulu on matka kohti toista ihmistä. Rippikoulun ennakkojaksolla tutustumme kotiseurakuntaan ja samalla myös omaan rippikouluryhmäämme. Jos pidät sydämen ja silmät auki, voit löytää aivan uusia puolia vanhoista tutuista ja tutustua aivan uusiin ihmisiin. Mitä tarkoittaa, että me olemme seurakunta? Millaisia seurakuntalaisia, Kristuksen ruumiin jäseniä me olemme?

3. Rippikoulu on matka kohti Jumalaa. Riparilla saat tutustua siihen uskoon, johon sinut on lapsena kastettu (tai johon sinut ehkä riparin jälkeen liitetään). Tähän asti vanhemmat ja kummit ovat ehkä kertoneet sinulle Jumalasta. Nyt saat tutustua häneen itse aivan uudella tavalla. Onko Jumala vain pilven päällä istuva ukko vai jotain ihan muuta? Onko Raamattu totta? Millaisen Jumalan löydän, kun heittäydyn matkalle nimeltä Rippikoulu?

Ei muuta kuin reppu selkään ja seikkailuun kohti itseä, toisia ja Jumalaa!

Yhteisin matkaterveisin
Heidi Pasanen
kasvatuksen pappi

vs. nuorisotyönohjaaja, rippikoulu- ja nuorisotyö