Konfirmaatio ja rippijuhlat

Rippikoulu huipentuu konfirmaatiomessuun

Konfirmaatiomessussa nuori itse tunnustaa sen uskon, johon hänet on kastettu ja johon hän on saanut opetusta. Konfirmaatiosta alkaa itsenäinen elämä seurakunnan jäsenenä ja Jumalan perheen jäsenenä. Konfirmaatio antaa oikeuden toimia kummina, käydä itsenäisesti ehtoollisella ja solmia kirkollisen avioliiton.

Konfirmaatiossa kummit ovat mukana siunaamassa nuorta. Mikäli yhteys kummeihin on syystä tai toisesta katkennut, nuori voi pyytää siunaajaksi konfirmaatioon jonkun hänelle läheisen aikuisen. Mikäli nuori haluaa, voi rippikoululeirin työntekijät ja isoset pyytää omiin juhliin tervehdyskäynnille.

Myös aikuisrippikoulun käynyt konfirmoidaan. Konfirmaatio voidaan suorittaa yksityisesti tai messun yhteydessä. Asia sovitaan aikuisrippikoulua pitävän papin kanssa.

Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.
Joh. 1:4

Konfirmoitavia nuoria polvistunut Saarijärven kirkon alttarin ääreen.

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia