Lapuan tuomiokapituli vahvisti piispanvaalin tuloksen

Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli toimitti perjantaina 26.11.2021 piispanvaalin äänten tarkistuslaskennan ja vahvisti vaalin tuloksen. Tarkistuslaskenta ei tuonut merkittäviä muutoksia äänimääriin. Vaalissa Lapuan hiippakunnan seuraavaksi piispaksi valittiin Lapuan tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra, tuomiorovasti Matti Salomäki.

Tarkistuslaskennassa Matti Salomäki sai yhteensä 478 ääntä (54,9 %) ja Lapuan hiippakunnan hiippakuntadekaani Terhi Kaira 393 ääntä (45,1 %). Tyhjiä vaalilippuja ei ollut. Viisi vaalilippua hylättiin. Vaalin äänestysprosentti oli 91,5 prosenttia (alustavan laskennan mukaan 91,4 %).

Rovastikunnittain annetut äänet voi katsoa Lapuan hiippakunnan piispanvaalisivuilta (linkki). Piispanvaalissa oli 957 äänioikeutettua. Äänioikeutettuja olivat kaikki Lapuan hiippakunnan papit ja lehtorit sekä vastaava määrä maallikkovalitsijoita.

Matti Salomäki aloittaa virassaan 1. helmikuuta 2022. Arkkipiispa Tapio Luoma vihkii hänet virkaan Lapuan tuomiokirkossa sunnuntaina 6. helmikuuta.

Lisätiedot piispanvaalista:
lakimiesasessori Tuomas Hemminki, Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli, tuomas.hemminki@evl.fi, p. 050 338 2570

2021-11-26 18:18:55.0