Kirkkovaltuuston päätöksiä 5.10

Saarijärven kirkkovaltuusto kokoontui tänään tiistaina 5.10.2021 ja päätti seuraavista asioista:

Kirkkovaltuusto hyväksyi lisätalousarvion vuodelle 2021. Lisätalousarvion vaikutukset talousarvioon on 133.000 euroa ja talousarvio on muutosten jälkeen vain tuhat euroa alijäämäinen. Syksyn taloustilanne vaikuttaa lupaavalta ja seuraava lisätalousarvio muuttaa todennäköisesti talousarvion  ylijäämäiseksi.

Kirkkovaltuusto päättää, että Lapuan hiippakunnan aluekeskusrekisterin yhteisjohtokunnan toimikaudella 2022-2023 Saarijärven seurakunnan varsinaiset edustajat ovat Jarmo Autonen ja hänen varajäsenenään Sari Tarvainen.

Kirkkovaltuusto keskusteli aluekeskusrekisterin hitaudesta virkatodistusten toimittamisessa. Aluekeskusrekisterin seurakunnille toimittaman tiedon mukaan meneillään on kirkon jäsentietojärjestelmän ja kirkonkirjojen suurin uudistus ja muutos 400 vuoteen. Virkatodistukset haettiin aikaisemmin kaikista niistä seurakunnista, joissa vainaja oli asunut. Nyt virkatodistus haetaan ja saadaan yhdestä paikasta. Kun virkatodistus tilataan, ryhdytään kokoamaan asianomaisista henkilöistä manuaalisesta tiedosta digitaalista tietokantaa (jota ei ennen ole ollut).

Aluekeskusrekisteri rakentaa siis samanaikaisesti digitaalista tietokantaa ja se vie aikaa. Valitettava ja ikävä tilanne valtakunnallinen ja koko kirkkoa koskettava. Kun nämä digitaaliset tietokannat on aikoinaan rakennettu niin sen jälkeen palvelu nopeutuu ja automatisoituu.

Kirkkovaltuusto päätti myydä Erikoissijoitusrahasto UB Metsälle Mäkelän tilalta (729-413-27-8) noin 190 hehtaarin suuruisen määräalan, jossa sijaitsee entinen turvetuotantoalue,  343 910 eurolla. Kauppa vaatii vielä kirkkohallituksen vahvistuksen.

Kirkkovaltuusto päätti myydä Tmi Yrjö Valkeisenniemelle  Mäkelän tilalta (729-413-27-8) noin 2,27 hehtaarin suuruisen määräalan 4 000 eurolla. Kauppa vaatii vielä kirkkohallituksen vahvistuksen.

2021-10-05 20:57:32.0