Kirkkovaltuusto päätti myydä Tarvaalan ja Havaksen pappilat

Saarijärven kirkkovaltuusto päätti kirkkoneuvoston esityksestä  myydä tarjouksen perusteella Tarvaalan pappilan Heta Oinakselle ja Timo Rusaselle.

Tarvaalan pappila, muut rakennukset ja noin 3,6 hehtaarin määräalan oli myynnissä kesän 2018 ajan. Määräajan päättymiseen 10.8. mennessä ostotarjouksia saapui yksi. Ostotarjous oli osatarjous Tarvaalan pappilan päärakennuksesta, saunarakennuksesta ja autotallirakennuksesta sekä 0,465 hehtaarin määräalasta.  Valtuusto päätti myydä Tarvaalan pappilan päärakennuksen saunarakennuksen ja 0,456 hehtaarin määräalan sekä pappilan vieressä sijaitseva autotallin ja 5 metrin alueen autotallirakennuksen ympärillä  Heta Oinakselle ja Timo Rusaselle 235.000 eurolla.  Kauppaan ei sisälly alueella sijaitseva  Mathias Calonius nuoremman muistomerkki.

Ostajien tarkoituksen on kunnostaa historiallinen Tarvaalan pappila ja sitä ympäröivä puutarha perinteitä kunnioittaen ja nykypäivän vaatimukset huomioiden.  Pappilan on tarkoitus palvella jatkossa ostajien kotina ja majoitus- ja ravitsemusalan yrityksenä. Pappila ja sen miljöö tulevat myös jatkossa olemaan yksi kaupungin tunnetuimmista kohteista ja avoinna sekä kaupungin asukkaille että matkailijoille.

Saarijärven kirkkovaltuusto päätti kirkkoneuvoston esityksestä myydä Kivijärven pappilan Mia ja Milja Hautalalle.
Kivijärven pappilasta ja rantatontista jätettiin määräaikaan 10.8.2018 mennessä kolme tarjousta, joista kaksi olivat tarjouksia sekä pappilasta että rantatontista ja yksi koski vain rantatonttia. Korkein tarjous oli Mia ja Milja Hautalan 5.100 euron tarjous ns. Havaksen pappilasta ja rantatontista. Kirkkovaltuusto päätti myydä Kivijärven pappilan, aittarakennuksen ja maakellariin sekä n. yhden hehtaarin määräalan sekä 0,2 hehtaarin kokoisen Kivijärven rantaan sijoittuvan määräalan Mia ja Milja Hautalalle 5.100 eurolla.

Molempien pappiloiden kiinteistökaupat menevät vielä Lapuan tuomiokapitulin ja kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Tue Sep 18 20:00:00 EEST 2018