Sisällissodan muistovuosi

Vuonna 2018 tulee kuluneeksi 100 vuotta Suomen sisällissodasta. Kirkkohallituksen ohjeistuksen mukaisesti Saarijärven seurakunta huomioi sisällissodan muiston jumalanpalveluksessa
11.3.2018 leipäsunnuntaina (Saarijärvellä Herättäjäyhdistyksen kirkkopyhä) ja 20.5 Helluntaina, kaatuneiden muistopäivänä (Saarijärvellä Nuorten messu ja isosten siunaaminen).

Su 11.3 Saarijärven jumalanpalveluksessa muisto ja sovinto huomioidaan esirukouksessa sekä mahdollisesti saarnassa. Tästä vastaavat messua toimittavat papit, liturgina seurakuntapastori Mervi Sahinaho ja saarna vieraileva pastori Heikki Tukiainen.  Muistopatsaiden äärellä (sankarivainajien muistopatsas, valkoisten ja punaisten muistopatsas kirkon äärellä) palaa ulkokynttilä jumalanpalveluksen ajan.

Su 20.5 muistetaan erityisesti sisällissodan vainajia. Tällöin Saarijärvellä lasketaan messun jälkeen seppele sankakarivainajien haudan lisäksi molemmille 1918 sodan vainajien muistopatsaille (valkoiset ja punaiset). Tässä seppeleen laskussa ovat mukana seurakunnan, kaupungin ja muistoa vaalivien järjestöjen edustajat. Saarijärven tapana on ollut, että kaatuneiden muistopäivänä lasketaan vain yksi seppele sankarivainajien haudalle (joka on tarkoitettu kaikille sodassa kaatuneille). Nyt kun tulee  kuluneeksi 100 v Suomen sisällissodasta, seppeleenlasku tapahtuu myös 1918 muistopatsaille.

Kappeliseurakunnissa sovitaan paikallisesti sisällissodan muistovuoden vaaliminen.

Näiden eleiden myötä seurakunta, kaupunki ja järjestöt yhteistyössä vaalivat sisällissodan muistoa pyrkien ymmärtämään menneisyyttä ja rakentamaan tulevaisuutta sovinnon ja yhteyden hengessä.

2018-02-06 15:10:01.0