Saarijärven kirkko

Punainen pyöreäkupolinen kirkko kesämaisemassa

0408246825 Pääsuntio Pia Rantala

Kirkko on avoinna jumalanpalveluksen jälkeen tutustumista varten.
Juhannuksesta elokuun alkuun kirkko toimii tiekirkkona. Opas on paikalla arkisin klo 11-17.
Esittelyt sopimuksen mukaan.

Saarijärven kirkkon on seurakuntamme pääkirkko, jossa on joka sunnuntai jumalanpalvelus klo 10.

Kirkkoon mahtuu noin 800 henkilöä. Sankarihautojen puoleisella sivuovella on luiska, jota pitkin kirkkoon on helppo kulkea myös rollaatorin tai pyörätuolin kanssa. Kirkossa on induktiosilmukka, jonka kuuluvuuskartta löytyy pääoven luota. Kirkossa on wc-tilat.

Saarijärven kirkko on seurakuntamme pääkirkko. Sunnuntaisin vietämme jumalanpalvelusta klo 10. Kirkko on seurakuntalaisten varattavissa kirkollisiin toimituksiin seurakuntatoimistosta.

Nykyinen kirkko on Saarijärven kolmas kirkko. Vuosina 1628 ja 1694 rakennetut kirkot ovat sijainneet samalla kannaksella kuin nykyinen kirkkomme. Nykyisen kirkon rakentamista vuosina 1846-49 johti kirkonrakentaja Jaakko Kuorikoski.

Kirkko edustaa ns. Engelin kirkkoja. Sen piirsi A. F. Granstedt, joka työskenteli arkkitehti C. L. Engelin johtamassa Suomen intendenttikonttorissa.

Kirkko on aikansa suunnittelijoiden ja rakentajien mestarinäyte. Kirkkosalia hallitsee halkaisijaltaan  18-metrinen kupoli. Näin suuri kupoli edellyttäisi yleensä kivirakenteista kirkkoa. Kupolin soveltaminen puukirkkoon on 1800-luvun arkkitehtuurin huomattava saavutus.

Kirkon kolmas peruskorjaus tehtiin vuosina 1997-98 seinäjokelaisen arkkitehti Aulis Jääskeläisen suunnitelmien mukaan. Perusteellisessa remontissa käytiin huolella läpi kaikki rakenteet lattian alta kupolin huippuun asti. Vastaavana rakennusmestarina oli Keijo Sironen Saarijärveltä.

Vuoden 1930 remontissa umpeenlaudoitettu kupoli avattiin alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti. Lyhdyn laessa oleva Kristuksen ylösnousemuksen symboli, kullattu aurinko, on lattiapinnasta mitattuna 29,10 metrin korkeudessa. Kirkko sai jälleen uuden saarnatuolin, joka on suunniteltu kirkon ensimmäisen saarnatuolin pohjalta. Alttarirakennelma, valaistus, äänentoistolaitteet ja lämmitys uusittiin. Kirkko ja tapuli maalattiin ulkoa. Sisäväritys on suunniteltu kirkon eri vaiheissa käytettyjen värisävyjen mukaan.

Peruskorjauksen yhteydessä hankitut uudet kirkkotekstiilit on suunnitellut ja valmistanut tekstiilitaiteilija Annikki Linturi. Tekstiilien aiheena on elämänpuu.

Kirkon parkkipaikka sijaitsee pääovien puolella, S-markettia vastapäätä. Lisää parkkitilaa on Tapulin parkkipaikalla urheilukentän vieressä. Kaksi merkittyä inva-paikkaa sijaitsevat kirkon pääovien edessä.

Pysäköinti kirkkopihassa tai hautausmaa-alueella on sallittu vain työntekijöille.

Kesäisin kirkko toimii tiekirkkona.

Tiedustelut ja varaukset:

0401534736 Seurakuntatoimisto, ma-ti, to klo 9-12.

Sydäniskuri Sydäniskuri
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Lähes esteetön tila Lähes esteetön tila
Sukupuolineutraali wc Sukupuolineutraali wc

la 27.4. klo 9.00

Muu seurakuntatilaisuus

Kansallisen veteraanipäivän seppeleenlasku klo 9 sankarivainajien haudoilla.

Sanajumalanpalvelus

to 9.5. klo 10.00